Eventyr i børnehaven

“Vil du have dygtige børn, så fortæl dem eventyr. Vil du have endnu dygtigere børn, så fortæl dem endnu flere eventyr.” (Albert Einstein)

I børnehaven fortælles dagligt remseeventyr, som vises som et bordspil med små dukker. Disse henvender sig særligt til de mindre børn. Det som lever i remseeventyret er, at de er korte, at de har en overskuelig handling, og at de er præget af det gentagne princip. Vi får her en bid af evigheden, hvor handlingen ofte optrappes, for atter at ebbe ud og kunne begynde igen.
Kender vi ikke alle ordene, “En gang til…” eller “Igen, igen”. I remseeventyrene får vi rigtig lov til at smage på sproget og slå krølle på tungen når vi siger mærkelige ord, som “musen knusperknus” og “frøen kvakulin”.

De store børn, som står ved overgangen til børnehaveklassen, får omkring påske lov til at smage på folkeeventyrene. De er nu klar til den indre billededannelse, og de optager de ofte drabelige og smukke eventyr i sig. Ofte ses og høres det bagefter eventyrstunden, hvordan børnene i deres leg er inspireret og påvirket af eventyrene.

Se mere om pædagogik under PÆDAGOGIK